Cart 0

5 Perancangan Awal Memasak

5 Perancangan Awal Memasak

Merancang lebih awal masakan anda bermakna anda meluangkan masa untuk memikirkan apa yang anda ingin masak, bahan yang anda perlukan dan bila anda boleh memasak. Berikut adalah beberapa petua untuk merancang lebih awal masakan anda:

  1. Tentukan masakan anda untuk seminggu: 
    Rancang apa yang akan anda masak untuk seminggu lebih awal daripada masanya. Ini boleh membantu anda menjimatkan masa dan mengurangkan pembaziran makanan, kerana anda hanya akan membeli apa yang anda perlukan di kedai dan pasaraya.

  2. Buat senarai belian barang runcit:
    Berdasarkan makanan yang anda rancang, buat senarai bahan mentah dan barang runcit yang anda perlukan. Pastikan anda menyemak pantri dan peti sejuk anda untuk melihat apa yang anda telah ada di dapur anda.

  3. Sediakan bahan-bahan lebih awal:
    Jika anda mempunyai masa, sediakan bahan-bahan lebih awal, seperti menyiang bahan basah, memotong sayur-sayuran atau memerap daging. Ini boleh menjimatkan masa semasa memasak. Untuk part menyiang tu kalau anda pelanggan ihantaqfresh, part tu dah boleh skip ya.   

  4. Masak secara pukal: 
    Pertimbangkan untuk memasak dengan portion yang besar dan membuat bahagian yang lebih besar, yang boleh dibekukan atau disejukkan untuk kegunaan kemudian. Ini boleh menjimatkan masa dan wang, kerana anda boleh terus masak atau hangatkan masakan sedia anda itu jika anda tengah kekurangan masa.

  5. Simpan bahan di pantri dengan lengkap: 
    Menyimpan pantri yang lengkap dengan bahan ruji asas seperti beras, pasta, kacang tin dan rempah ratus boleh memudahkan perancangan hidangan dan memasak. Salah satu perkara yang boleh anda pertimbangkan adalah makanan-makanan ready to cook, ready to eat, dan pes-pes masakan.

Dengan merancang lebih awal, anda boleh menjimatkan masa, mengurangkan pembaziran makanan dan menjadikan memasak di rumah lebih mudah diurus. Ia juga boleh membantu anda berada di landasan yang betul dengan tabiat pemakanan yang sihat dan menjimatkan wang untuk membeli barangan runcit yang tidak diperlukan.



Older post